Artikel (0 stemmen)

Preigratin

Prei wordt vaak als een bijkomend ingrediënt gezien. Velen gebruiken het uitsluitend om de smaak wat te verfijnen. Toch kan prei perfect het basisingrediënt voor een gratin zijn. Zelfs de meest veeleisende smaakpapillen zullen dat beamen. Pas in gerechten als preigratin komt de bijzondere smaak van deze voedzame wintergroente echt tot zijn recht.

Prei op zijn best

Preigratin is een origineel gerecht. Mensen schuiven over het algemeen immers liever andere groenten, macaroni of zeevruchten in de oven. Nochtans vergt preigratin niet veel ervaring en heeft het een heerlijke smaak. Let er wel op dat je de prei goed laat uitlekken. Het vele water in deze groente zou je gerecht immers kunnen verpesten. Kook de prei in gezouten water en knijp hem daarna goed uit met je handen. De kooktijd blijft overigens best onder de 15 minuten. Té gekookte prei is niet lekker. Kies altijd prei met grote wortels, het groene deel heb je niet nodig. Zodra de prei gekookt is, kan je een voortreffelijke preigratin met Parmezaanse kaas bereiden. Je kinderen zullen je eeuwig dankbaar zijn! Daarnaast kan je ook preigratin met ham maken. Wikkel de ham in dat geval rond de prei, leg de rolletjes netjes in de ovenschotel en overgiet ze met de saus. Nog een andere optie is de prei in schijfjes snijden en die in boter laten smelten. Meng dat smeuïge mengsel vervolgens met spekjes en witte wijn en creëer een verrassende preigratin met spek. Preigratin kan je als voorgerecht of als hoofdgerecht serveren. Ook lekker met veldsla of rucola.

Andere Solo-leden over dit artikel (0)