Recepten met komkommer

Gastronomie
Komkommer is een vruchtgroente en wordt meestal rauw gegeten. Je maakt hem eerst grondig schoon. De schil is eetbaar. Als je hem warm bereidt, haal je er het best eerst de kern uit met een lepeltje.

Rauw smaakt komkommer lekker in salades, in schijfjes of blokjes, alleen of met kruiden en verschillende andere groenten, zoals tomaten, paprika’s en andijvie. Keuze te over.

Grote komkommers vol pitten kun je ook nog gebruiken: snij ze in de lengte, haal de pitten eruit en versnij ze in halve maantjes. Op smaak gebracht met yoghurtsaus en dille zijn ze een echte lekkernij!

Therapeutische waarde
De komkommer is heel geschikt voor caloriearme diëten. Met zijn bescheiden 15 calorieën per 100 g en zijn grote hoeveelheid aan water vormt hij een frisse en aangename optie. Komkommer is rijk aan vitamines (A, B, E) en vezels.

Bewaring
Kies bij het kopen voor komkommers die stevig aanvoelen, goed recht zijn en een intense groene kleur hebben. Als laatste test kun je even drukken op het uiteinde: geeft dit mee, dan is de komkommer niet meer vers.
Bewaar komkommers niet te koud. Leg hem daarom liever op een koele plaats dan in de koelkast.
Bewaar nooit tomaten naast komkommers. Dan slaan ze geel uit.

Tips en weetjes
Maak kleine inkepingen in de huid als je komkommers schilt. Zo worden ze eleganter, rijker aan vitamine A en zelfs makkelijker te verteren.

 

Start de receptzoeker

Wil je iets op tafel toveren met wat je nu al in huis hebt? Vertel ons wat er in je koelkast ligt - wij vertalen het meteen in inspirerende recepten.

Koken vanuit je koelkast | Gebruik de handige receptzoeker