Recepten met kip

Kippenvlees is rijk aan proteïnen en arm aan vet. Het is niet duur, makkelijk te bereiden en heeft geen last van taboes of culturele kwesties waardoor het niet zou mogen worden gegeten. Kippenvlees is bijgevolg overal ter wereld populair. De hoeveelheden vet die aanwezig zijn in de verschillende delen van een kip, lopen nogal uiteen. Kipfilet met de huid bevat bijvoorbeeld 9,25 g vetstoffen per 100 g vlees. Maar zonder huid bevat kipfilet slechts 1,24 g vet! De billetjes met huid zijn vetter dan de filet, ongeveer 12 g vetstoffen per 100 g vlees. Een ander belangrijk voedingsaspect is de samenstelling van de vetstoffen van kippenvlees zonder de huid. Kipfilet bevat slechts ongeveer 0,33 g verzadigd vet per 100 g, zodat het een belangrijke en haast vetvrije bron van proteïnen is.

Kippenvlees is ook een bron van vitamine B en van fosfor. Het bevat ook kali, calcium, magnesium en koper. Het is in de billetjes dat men de grootste concentraties riboflavine, ijzer en zink vindt. De huid en de ingewanden van kippen zijn tamelijk belangrijke dragers van ziekteverwekkende micro-organismen zoals salmonella en listeria. Door enkele eenvoudige regels in acht te nemen, kan men besmetting door die bacteriën evenwel voorkomen: laat het vlees goed koken of bakken, gebruik niet dezelfde instrumenten om kip en ander voedsel te snijden en was je handen goed nadat je met het rauwe vlees in aanraking geweest bent. Vermijd ook om ingevroren kip te laten ontdooien buiten haar oorspronkelijke verpakking of om ze te laten afdruipen op ander voedsel. 

Start de receptzoeker

Wil je iets op tafel toveren met wat je nu al in huis hebt? Vertel ons wat er in je koelkast ligt - wij vertalen het meteen in inspirerende recepten.

Koken vanuit je koelkast | Gebruik de handige receptzoeker