Recepten met kikkererwt

Kikkererwten hebben grote voedingswaarde. Ze bevatten veel zetmeel, dat door ons organisme als energiebron wordt gebruikt. Daarentegen zijn ze arm aan water en vetstoffen en hebben ze geen cholesterol. Kikkererwten bevatten een flinke hoeveelheid, hoofdzakelijk oplosbare voedingsvezels, ongeveer 6 g per 100 g. Ze zijn doeltreffend voor het verwijderen van suikers, vetten en cholesterol. Ook foliumzuur is overvloedig aanwezig in kikkererwten. Er bestaan veel studies die de preventieve rol ervan onderstrepen tegen hart en vaatziekten en voor het behandelen van sommige vormen van bloedarmoede. Calcium, ijzer en magnesium zijn drie mineralen die er sterk in aanwezig zijn en die een belangrijke rol spelen voor ons organisme. Anderzijds bevatten ze weinig natrium. Maar pas op: gekookte kikkererwten in blik bevatten meer natrium; daarom moet men ze goed laten uitdruipen en spoelen vóór men ze gebruikt. Het is goedkoop voedsel, dat droog of als conserven gekookt in de handel is. Kikkererwten kunnen lange tijd worden bewaard en voor veel dingen gebruikt. Ze zijn onmisbaar voor een evenwichtig voedingspatroon.

Start de receptzoeker

Wil je iets op tafel toveren met wat je nu al in huis hebt? Vertel ons wat er in je koelkast ligt - wij vertalen het meteen in inspirerende recepten.

Koken vanuit je koelkast | Gebruik de handige receptzoeker