Recepten met rundvlees

Rundvlees is een bron van proteïnen, mineralen en vitaminen. Dit vlees is tamelijk rijk aan verzadigde vetzuren, dus wordt het best met mate gebruikt. Je verwijdert ook best zoveel mogelijk het zichtbare vet. Een groot deel van het vet zit in het vlees en is niet zichtbaar. Men moet dus de magerste delen van de haas of van het achtereind kiezen. De ribstukken en het voorste deel zijn vetter. En het gehakt is dat nog veel meer. Kies bereidingswijzen waarmee het vetgehalte kan worden verminderd, zoals barbecue. Wanneer je het vlees in de oven bereidt, leg je er grote schijven ui onder om het vet uit te trekken. Gebruik materieel waarmee je geen vetstoffen hoeft toe te voegen, zoals pannen met teflon. Dien bij vleesschotels vetarme voedingswaren op. Geef de voorkeur aan deegwaren, rijst, salades en vergeet frieten en sauzen. Eet niet overmatig veel vlees, zeker als je geregeld melk of melkderivaten (kaas, yoghurt...) en eieren gebruikt. Een gezonde volwassene heeft slechts 125 g vlees of vis per dag nodig om zijn behoeften aan proteïnen te dekken. Geef de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit. Er worden labels van gecontroleerde oorsprong uitgereikt en de gezondheidscontrole werd versterkt. Vlees mag dan nog zo lekker zijn, toch eet u het best met mate!

Start de receptzoeker

Wil je iets op tafel toveren met wat je nu al in huis hebt? Vertel ons wat er in je koelkast ligt - wij vertalen het meteen in inspirerende recepten.

Koken vanuit je koelkast | Gebruik de handige receptzoeker