Recepten met chocolade

Echte chocolade bevat minstens 35% droge cacaostof. Die moet bovendien het voornaamste ingrediënt zijn.

Chocolade wordt in tabletten gegeten, maar is ook een welkome toevoeging in verschillende cakes of koekjes. Als schilfers of in chocoladesaus eet je chocolade op ijsjes, fruit of pannenkoeken en andere desserts.

Zelfs in gewone vleesgerechten zorgt chocolade voor een aangename nieuwe smaak.

Hou onder vrienden zeker eens een chocoladefondue en ontdek de eindeloze mogelijkheden van chocolade.

Therapeutische waarde
Chocolade bevat dopamine en serotonine, twee neurotransmitters die zorgen voor een goed humeur en een gevoel van welbehagen en die instaan voor de communicatie tussen de hersenneuronen. Vandaar zijn reputatie dat hij aangename emoties opwekt.

Hij bevat calcium, vitamine B2 en een kleine hoeveelheid cafeïne. Pure chocolade is rijk aan ijzer en magnesium.

Maar chocolade is ook een belangrijke bron van – hoofdzakelijk verzadigde – vetten en dus van veel calorieën. Genieten met mate is de boodschap!

Bewaring
Bewaar chocolade het best in aluminiumfolie op een droge plaats en op kamertemperatuur. Melkchocolade is tot 6 maanden houdbaar, pure chocolade bewaar je tot een jaar.

Start de receptzoeker

Wil je iets op tafel toveren met wat je nu al in huis hebt? Vertel ons wat er in je koelkast ligt - wij vertalen het meteen in inspirerende recepten.

Koken vanuit je koelkast | Gebruik de handige receptzoeker