Artikel ***** (1 stem)

Verzadigde vetten en onverzadigde vetten

Vetten spelen een belangrijke rol in onze voeding.

Als je kiest voor de juiste vetten, kan je zelf iets goeds doen voor je hart. Dus niet de hoeveelheid vet is het belangrijkst, maar vooral het type vetten dat je kiest is van invloed op je gezondheid.

Welke soorten vetten zijn er?

Er zijn twee verschillende soorten vet: de goede en de slechte vetten. Verzadigde vetten en transvetten zijn slechte vetten omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Onverzadigde vetten zijn goede vetten, omdat ze bijdragen tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed en daarmee een bijdrage aan de hartgezondheid leveren. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.

Goede vetten

Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Ze dragen bij tot de instandhouding van een gezond cholesterolgehalte in het bloed. Goede vetten bestaan in twee variaties: poly-onverzadigde en mono-onverzadigde vetten. 

Poly-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Vette vis zoals zalm, haring en makreel
  • Plantaardige olieën zoals zonnebloemolie
  • Becel producten om te smeren

Mono-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

Slechte vetten

Verzadigde vetten en transvetten zijn slechte vetten omdat ze het cholesterolgehalte kunnen verhogen.

Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Boter
  • Kaas
  • Room
  • Vet vlees

Transvetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Snacks
  • Fastfood
  • Gebak

Het kiezen van gezonde vetten kan, samen met een gezonde voeding en levensstijl, meehelpen om het hart gezond te houden. Vervang producten die rijk zijn aan verzadigde vetten door producten die meer onverzadigde vetten bevatten. Dit draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed. Gebruik bijvoorbeeld margarine i.p.v. roomboter.

Zin in een tussendoortje? Kies voortaan liever voor snacks die weinig of de juiste vetten bevatten. Voorbeelden zijn rauwkost, noten, fruit of magere zuivel. En controleer als je boodschappen doet steeds het etiket, om te zien of er niet te veel slechte vetten in het product zitten.

 

Geef je reactieAndere Solo-leden over dit artikel (2)

Gepost door pascal lekker op 03 oktober 2016 om 10u06

dit is heel interessant bedankt

Gepost door Solo op 06 oktober 2016 om 12u22

Met plezier! Bekijk zeker ook onze kookgroep "Lekker & gezond" voor smakelijke recepten en interessante artikels.

Laad meer reacties